به روایت تیتر:
کد خبر: 435
منتشر شده در: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۳۵

کارآفرینی؛ یک انتخاب یا ضرورت زمانه؟

صغری حیدری (کارآفرین برتر کشور) – انسان در طول زندگی مراحل مختلفی را سپری می کند: از زمانی که به…

صغری حیدری (کارآفرین برتر کشور) – انسان در طول زندگی مراحل مختلفی را سپری می کند: از زمانی که به عنوان کودکی بی دفاع چشم بر جهان هستی می گشاید تا زمانی که راه رفتن و روی پای خود ایستادن را تجربه می کند. بعد هم که نوجوانی و جوانی. همه و همه در طی کردن مراحلی است که آنرا “تقسیم بندی زندگی” نام می گذاریم. و اینگونه است که زندگی بر اساس زمان و سیر ابدی حیات تقسیم بندی می شود.

دیگر تقسیم بندی زندگی بر اساس “وظیفه زندگی” تقسیم بندی می شود؛ بدین معنا که انسان بر حسب وظایفش دسته بندی می شود. مثلا در یک زمان از زندگی مهم ترین وظیفه انسان تحصیل است که آن را “زندگی تحصیلی” می نامیم.
دوران دیگر که موضوع مورد بحث ما هم از همینجا آغاز می شود “زندگی شغلی” نام دارد؛ دورانی که مهم ترین و بیشترین وظیفه انسان در رابطه با انتخاب شغل مناسب و پیشرفت در آن شغل می باشد.

شروع زندگی شغلی افراد به شرایط فردی، اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع بستگی دارد. گاه اتفاق می افتد که بعضی از افراد، زندگی شغلی خود را از همان زمان کودکی آغاز می کنند و عده ای هم با تحصیلات یا پس از اتمام آن آغاز به کار می نمایند. به هر حال هر انسانی به منظور تأمین زندگی یا هر دلیل دیگری مانند ایجاد روابط اجتماعی و یا احترام به عزت نفس خویش، دیر یا زود وارد زندگی شغلی خود خواهد شد.

اما نکته اینجاست که اغلب افراد از شغل خود راضی نیستند و اغلب دچار سردرگمی و ناامنی های مالی و پایین بودن سرانه امید در زندگی هستند. آمارها نشان می دهند که مردم به طور متوسط در زندگی پنج بار شغلشان را عوض می کنند.

یکی از دلایل نارضایتی مردم از شغل خود این است که ناآگاهانه شغل خود را انتخاب می کنند. استعداد، مهارتها و علایق خود را در نظر نگرفته و اغلب برای آینده ای موهوم برنامه می ریزند. و دلیل دیگر اینکه اغلب مردم با انتخابهای زیادی که در انواع زندگیهای شغلی وجود دارد نا آشنا و بعضا بیگانه اند.

در دنیا سه نوع زندگی شغلی وجود دارد: زندگی استخدامی، زندگی خوداشتغالی و زندگی کارآفرینانه.

الف. زندگی استخدامی: زندگی استخدامی را سازمانهای بزرگ نوظهور از ابتدای انقلاب صنعتی به وجود آوردند. افرادی که زندگی استخدامی را انتخاب می کنند اغلب افرادی منظم و تابع مقررات هستند و همواره ترجیح می دهند که امنیت مالی داشته باشند؛ یعنی اینکه در خدمت یک سازمان دولتی یا خصوصی اجیر باشند و هیچگاه ضررهای احتمالی و خطرپذیری را نمی پذیرند. این افراد حتی اگر تا آخر عمر در سطح شایسته ای از رفاه هم نباشند ولی همیشه دنبال یک زندگی مطمئن و بی مخاطره اند.

ب. زندگی خوداشتغالی: خوداشتغالی اصطلاحی است برای بیان و توصیف زندگی افرادی که حرفه خود را بر اساس تجربیات و مشاغل آزاد موجود در بازار کار و با مسؤولیت شخصی خود انجام می دهند. به عبارتی، هر کس که در استخدام سازمان و ارگانی نباشد (مانند وکیل، پزشک، مغازه دار، خیاط و…) که در منزل مسکونی خود و یا در دفتر یا کارگاهی با چند نفر نیرو مشغول کار باشد، “خوداشتغال” محسوب می شود. افرادی که زندگی خوداشتغالی را انتخاب می کنند برای توسعه کسب و کار خود حتما باید به تحقیق و تحلیل بازار خود پرداخته و با پیگیری فعالیت سایر رقبا و تکمیل راهبردهای بازاریابی خویش درک درستی از بازارهای هدف خود داشته باشد. از ویژگیهای فرد خوداشتغال می توان به استقلال طلبی، نیاز به قدرت و تا حدودی خلاقیت و تحمل ابهام وی اشاره کرد.

پ. زندگی کارآفرینانه: نوع دیگر زندگی شغلی فرد زندگی کارآفرینانه است. کارآفرینی نه تنها یک نوع زندگی شغلی است بلکه یک سبک زندگی، نحوه تفکر و نوعی فرهنگ ویژه است. زندگی کارآفرینانه توأم با هیجان، خطرپذیری، پیروزی، شکست و خلاقیت است. افرادی که این نوع زندگی را انتخاب می کنند دوست دارند از دیگران موفق تر باشند. روحیه آنان طوریست که نه از ریاست کردن به معنای متداول آن خوششان می آید و نه تن به اجیر و استخدام شدن می دهند. کارآفرینان سخت به دنبال کشف و نوآوری و استقلال طلبی و فرصت شناسی هستند و نیاز شدیدی به پیشرفت دارند. آنها سخت به دنبال تحقق بخشیدن به چشم اندازهای آرمانی خود هستند و در این راه، “پول” فقط معیاری برای نشان دادن میزان موفقیتشان در حرکت به سمت هدف غایی شان است.

کارآفرین حتی اگر هیچ پولی از کارش به دست نیاورد، تا زمانی که از کارش لذت می برد خود را موفق می داند و همواره به جستجوی خویش در راه یافتن ایده ها و فرصتهای جدید ادامه خواهد داد. کارآفرین همواره در جستجوی کالاهای جدید، بازارهای تازه و یافتن روشهای نوین فروش و تبلیغ و جذب مشتریان جدید است و بالاخره اینکه کارآفرینی فرصتی همواره تازه برای ارتباط با همکاران بالاتر و یا هم سطح خود در هر جای دنیاست.

امروزه روز کارآفرینی یک “ضرورت” است و نه یک انتخاب. کارآفرینان به عنوان کسانی که می توانند با ابتکار و نوآوری، ترکیبات جدیدی از منابع، فرصتها و نیازهای جامعه خود را حل کنند، در خط مقدم تولید ثروت و توسعه اقتصادی جامعه قرار دارند.

بنا داریم به صورت گام به گام و با زبانی ساده، کارآفرینان ذاتی استانمان را برای ورود به دنیای پرهیجان کسب و کار با مفاهیمی از کارآفرینی و روند تبدیل ایده به کار سودآور آشنا کنیم که در شماره های آینده با مرور شش گام اساسی کارآفرینی که در تمام فعالیتهالی کارآفرینانه مشترک است، تمام مراحل را به جویندگان فردا تقدیم داریم.

Share on FacebookShare on LinkedInPin on PinterestDigg thisShare on StumbleUponFlattr the authorEmail this to someoneShare on RedditShare on TumblrBuffer this pageShare on Google+Tweet about this on Twitter