به روایت تیتر:
کد خبر: 3765
منتشر شده در: ۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۸

شمس آقاجانی: عطش انتشار کتاب شعر‌ فرونشسته است

ایلامی‌ها – سراینده مجموعه‌هایی مانند «مخاطب اجباری» و «ناگزیری» معتقد است عوامل مختلفی باعث شده‌اند هیجان انتشار کتاب شعر نزد جوانان فروکش کند و این مساله به شکل ایجابی، بازار شعر را متعادل‌تر از سه چهارسال اخیر کرده است.

شمس آقاجانی، شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، بازار انتشار کتاب شعر که چند سال قبل خیلی داغ بود را، متعادل‌تر از گذشته خواند و گفت: «بعد از گذشت چند سال از آن شرایط و همچنین با تقویت و گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، عطش چاپ کتاب کاغذی شعر، کاهش یافته است؛ خصوصا در آن بخش از کتاب‌ها که با هزینه شاعر منتشر می‌شدند.»

وی افزود: «از چند سال قبل، چاپ کتاب با هزینه شاعر خیلی مرسوم شد و جوانان زیادی به شوق و هیجان چاپ کتاب و صاحب مجموعه شعر شدن، از انتشار به اصطلاح مشارکتی کتاب‌هاشان استقبال کردند و برخی از ناشران نیز روی هیجانات آنان برنامه‌ریزی کرده بودند. اما مشاهدات بازار کتاب موید آن است که از نقطه پیک آن هیجانات که به انتشار انبوهی از کتاب شعر می‌انجامید، فاصله گرفته‌ایم.»

شاعر مجموعه «ناگزیری» در توضیح این وضعیت، اظهار داشت: «همانطور که گفتم برخی از عوامل مانند توسعه امکانات فضای مجازی و کوتاه شدن فاصله‌ تولید تا انتشار در این فضاها. اما به هر حال هر موجی که راه می‌افتد، یک طول عمری دارد و بعد از یک مدت، فروکش خواهد کرد.»

وی ادامه داد: «شاید برقراری آزادی نسبی و سرعت گرفتن در صدور مجوز در سال‌های اخیر، یکی از دلایل سرریز شدن کتاب‌های مختلف به بازار نشر بود اما آن دوره، در حال سپری شدن است. از طرفی جوانانی که با هیجان مطرح شدن سراغ انتشار کتاب‌ می‌آمدند، دریافته‌اند که با انتشار یک مجموعه شعر آن‌هم در شرایطی که بسیاری همچون او دست به این کار زده‌اند، قرار نیست آن‌ها را به شهرت برساند.»

آقاجانی درباره مطرح شدن شعر و شاعر در شرایط فعلی گفت: «همیشه کتاب‌های خوب، ممکن است لابلای کتاب‌های متوسط دیده نشود اما این مساله فقط مربوط به شرایط کنونی نیست. به نظر من مطرح شدن در شرایط کنونی، با توجه با فراوانی آثاری که در بازار نشر و فضای مجازی منتشر می‌شود، فی‌نفسه کار آسانی نیست.»

شاعر «چرا آخرین درنا بازمی‌گردد؟» افزود: «یک اثر باید واقعا اثر برجسته‌ای باشد که بتواند توجه‌ها را به خود جلب کند. نمود پیداکردن یک کتاب در بازار فعلی بسیار سخت است و حتی درصورت ظرفیت‌های شعری بالا، به مسائلی ورای تبلیغات و حمایت رسانه‌ای نیاز دارد تا آن‌طور که باید دیده شود.»

وی اظهار داشت: «البته همیشه بین مطرح شدن و ماندگار شدن، فرق است. مطرح شدن می‌تواند مقطعی باشد اما ماندگار شدن، به مراتب سخت‌تر به دست می‌آید؛ چرا که تداوم موفقیت،‌ از موفق شدن دشوارتر است.»

آقاجانی گفت: «وضعیت کنونی به ما می‌آموزد باید بیشتر و عمیق‌تر از گذشته تلاش کنیم. این ویژگی زمانه‌ ما است و همه باید بدانیم که دیگر با اتفاقات و جنجال‌آفرینی‌های مقطعی، نمی‌توان مطرح و ماندگار شد.»

Share on FacebookShare on LinkedInPin on PinterestDigg thisShare on StumbleUponFlattr the authorEmail this to someoneShare on RedditShare on TumblrBuffer this pageShare on Google+Tweet about this on Twitter

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.