به روایت تیتر:
کد خبر: 2611
منتشر شده در: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۱

در نوروز و همه روز، مصرف شیرینی‌ را کم کنید

ایلامی‌ها – یک مشاوره تغذیه گفت: در ایام تعطیلات نوروز، همه افراد به ویژه کودکان و سالمندان در مصرف شیرینی‌ها به دلیل داشتن چربی بالا دقت کنند.

19311919611755425331992171351101496846212

«گلزار مولایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، در مورد میزان مصرف مواد غذایی در ایام تعطیلات نوروز اظهار کرد:  مصرف مواد غذایی، شیرینی و تنقلات، آجیل‌ها و میوه و سبزی در تعطیلات نوروز به بالاترین حد خود در بین رده‌های سنی مختلف از کودک تا سالمندان می‌رسد که توصیه می‌شود مصرف این مواد غذایی را که باعث افزاش وزن و چربی می‌شود کم کنند و افرادی که به بیماری دیابت یا فشار خون مبتلا هستند و همچنین گروه سالمندان از خوردن این موارد پرهیز کنند.

مشاور تغذیه بیمارستان آیت‌اله طالقانی ایلام افزود: شیرینی‌ها جزء قندهای ساده هستند و به راحتی باعث بالا رفتن وزن می‌شود پس بیماران دیابتی بویژه افرادی که از انسولین یا قرص استفاده می‌کنند ترجیحاً از گروه شیرینی‌ها استفاده نکنند از جهت دیگر شیرینی‌ها باعث کمی اشتها بخصوص در کودکان می‌شود و توصیه این است که ۳ ساعت قبل یا بعد از وعده‌های اصلی غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

 وی با تاکید بر اینکه مصرف مواد غذایی به‌ گونه‌ای تنطیم شود که پرخوری صورت نگیرد، ادامه داد: شیرینی‌ها بخصوص شیرینی‌های تر از انواع روغن‌ها و چربی‌های جامد اشباع تهیه می‌شوند که عامل افزایش چربی‌های مضر خون هستند بنابراین بیماران قلبی و عروقی و افرادی که چربی خون بالا دارند در مصرف آن دقت لازم را داشته باشند.

  مولایی گفت: انواع آجیل‌ها غنی از مواد مغذی مثل کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، و مقادیر بالای پروتئین، ویتامین E و… هستند که می‌تواند میان وعده مغزی بویژه بر کودکان باشد و نباید فراموش کرد که این گروه از خوراکی‌ها به دلیل دارا بودن کالری بالا در ساختار خود موجب افزایش وزن می‌شود که افراد دیابتی، فشار خونی و کلیوی در مصرف آنها احتیاط کنند و تاکید بر این است از مغزهای خام و شور نشده استفاده شود.

این مشاور تغذیه یادآوری کرد: افراد با بالا رفتن سن و رسیدن به دوره سالمندی با افزایش درصد چربی و کاهش درصد آب در بدن روبرو می‌شوند و برای همین، چندین دارو را همزمان در طی روز و شب مصرف می‌کنند در چنین ایامی که بدن اضافه دریافت دارد توصیه می‌شود پیاده‌روی را در برنامه روزنامه حتما بگنجانند، مصرف مواد غذایی را کمتر کنند و ترجیحاً شیرینی استفاده نکنند.

مولایی خاطر نشان کرد: میوه و سبزیجات در ایام تعطیلات نوروز به وفور یافت می‌شود، روزانه دو عدد میوه متوسط در برنامه‌ غذایی قرار گیرد البته افراد دیابتی در مورد مصرف میوه‌ها دقت لازم را داشته و همچنین میزان قند خون را کنترل کنند.

تنظیم: رقیه کاظمی