به روایت تیتر:
کد خبر: 216
منتشر شده در: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۱

ایلامی ها در تشخیص فرصتهای خوب کسب و کار ضعیفند

داستان موفقیت تاجران و سرمایه داران بزرگ، از لحظه ای آغاز می شود که وی فرصتی را برای راه اندازی…

داستان موفقیت تاجران و سرمایه داران بزرگ، از لحظه ای آغاز می شود که وی فرصتی را برای راه اندازی کسب و کار مناسب تشخیص داده است. جرقه ای نخستین… و این دقیقا فرق بزرگان تجارت با آنهایی است که سالها در یک پله تمرین نیفتادن می کنند.

“تشخیص فرصت” از خصوصیات بارز فرهنگ کارآفرینانه است؛ چیزی که در ایلام کمبودش شدیدا احساس می شود. در برخوردی که با دو نفر از جوانان تحصیلکرده که دنبال راه اندازی یک شرکت تعاونی بودند داشتم دیدم مدام از کارشناس تعاون می پرسند: ظرف یکبار مصرف تولید کنیم خوب است؟… دستمال کاغذی بزنیم چه؟… یا اگر برویم در بسته بندی محصولات کشارزی فعالیت کنیم موفق تر نمی شویم؟…

ویژگیهای شخصیتی و داشتن دانش قبلی در یک حوزه خاص توانایی تشخیص به افراد می دهد؛ البته شاید خیلی ها توانایی تشخیص فرصت سرمایه گذاری را داشته باشند اما تنها عده ای خاص و متاسفانه محدود هستند که ایده را ارزیابی کرده و پس از تشخیص ارزش تجاری آن، منابع و اطلاعات لازم برای بهره برداری از آن فرصت را کسب کرده و قدم در راه کار می گذارند.

در ایلام سرمایه وجود دارد و حوزه های مختلف نیز پر از کارهای نکرده و فرصتهای مغفول مانده است. برای اثبات کافی است وقتی شغل تازه ای در ایلام ظهور می کند، به انبوه موارد مشابهی که به تقلید از نفر اول راه اندازی می شوند نگاه کنیم. مثلا هنگامی که برای اولین بار یک سوپرماکت کوچک بقالی گونه به فروشگاهی بزرگ هایپرماکت تبدیل شد، به سرعت و در اقصا نقاط شهر هایپرماکتهای بزرگی ظهور کردند. این یعنی که سرمایه و نیروی کار وجود دارد اما تشخیص فرصت وجود ندارد و همینکه که شغل جدیدی ظهور کند قدرت ریسک پذیری دیگران هم بخاطر آگاهی یافتن بالا رفته و وارد آن شغل می شوند.

بر اساس مدل فرصت یابی “آردیچویلی و همکاران(۲۰۰۳)” فرآیند تشخیص فرصت چندین مفهوم وابسته و در هم تنیده شده اند مانند: تشخیص فرصت، توسعه فرصت و ارزیابی فرصت. در این مدل، آردیچویلی و همکاران معتقدند که “ویژگیهای شخصیتی، شبکه های اجتماعی و دانش پیشین، مقدمه ای برای هوشیاری کارآفرینانه است”.

ایلام با موقعیت جغرافیایی خاص و دارابودن گمرک تجاری و مرز بین المللی(با ۶۵ میلیون دلار صادرات در فروردین ۹۳)، عدم توسعه شهری و در نتیجه نیاز به بسیاری از مشاغل خدماتی و دارا بودن فرصتهای اشتغالزایی در بخش گردشگری طبیعی، پزشکی، تاریخی و مذهبی(در بخش گردشگری مذهبی فروردین امسال ۲۳۴ هزار نفر از مرز مهران تردد کرده اند)، که هنوز برای توسعه زیرساخت و بهره برداری جا برای جذب سرمایه گذار هوشمند بسیار زیاد دارد، دارای فرصتهای زیادی است اما دیده نمی شود.

توان دیده شدن فرصتها و توان توسعه و ارزیابی آنها را در شهروندانی که اعلب سرمایه گذاران بالقوه ای هستند رشد دهیم.