به روایت تیتر:
کد خبر: 173
منتشر شده در: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۴۹

خبرنگار مردم نهاد

از سلطه بلامنازع روزنامه های نخستین، تا شرکت کردن رادیو بی بی سی در کودتا علیه ایران، تا نظام مصرف گرایی و سبک زندگی تلویزیونی سالهای چندانی نمی گذرد. سالهایی که رسانه ها قدرتمندترین ابزار بودند. اما بنا به خصلت ذاتی ماشینیسم که هر اختراعی به ضد خودش تبدیل می شود، سالهایی است که این رسانه های بلامنازع با کوچکترین نهاد رسانه یعنی رسانه مردم نهاد تهدید می شوند.

گفتاری در ضرورت دیجیتالی شدن نشریات محلی

از سلطه بلامنازع روزنامه های نخستین، تا شرکت کردن رادیو بی بی سی در کودتا علیه ایران، تا نظام مصرف گرایی و سبک زندگی تلویزیونی سالهای چندانی نمی گذرد. سالهایی که رسانه ها قدرتمندترین ابزار بودند. اما بنا به خصلت ذاتی ماشینیسم که هر اختراعی به ضد خودش تبدیل می شود، سالهایی است که این رسانه های بلامنازع با کوچکترین نهاد رسانه یعنی رسانه مردم نهاد تهدید می شوند.

ماجرا از تغییر سبک زندگی و وابستگی نوین کاربران به دسترسی دائم اطلاعات آغاز می شود؛ آنجا که هر کاربر می تواند یک رسانه باشد و مشاهده و احساسش را با مرتبطانش در میان بگذارد. از این رسانه های کوچک کوچک، مجموعه هایی با علایق و سلایق مختلف دور یک حرف جمع می شوند و آنرا به اشتراک می گذارند و چون از فردی حقیقی (در مواردی هم مجازی) صادر می شود درجه اعتماد مخاطب هم به نوعی صمیمیت آغشته شده و بالا می رود. در چنین حالتی به سرعت از مخاطبان رسانه متمرکز همگانی کاسته شده و از آنجا که هر گوشی تلفن همراه می تواند یک رسانه باشد، به سرعت بر مخاطبان رسانه های مردم نهاد افزوده می شود که اغلب زیاد واضح نیست که گردانندگان اصلی چه کسانی و با چه نیاتی کار می کنند.

این نقطه جایی است که باید به زیرتیترمان برگردیم: ضرورت دیجیتالی شدن نشریات محلی. چرا؟ و چرا نشریات محلی؟
نشریات و روزنامه ها لمس می شوند و همیشه مخاطبان جدی خود را دارند ولی قابل کتمان نیست که بزرگترین روزنامه های بین المللی جهان با افت شدید تعداد خواننده در سراسر دنیا روبرو شده اند و این دلیلی ندارد جز اینکه ظهور رسانه های نوظهور مانند تلویزیونهای کابلی، فیلم ویدئو و سی دی، ماهواره ها و اینترنت باعث ریزش خواننده رسانه های کاغذی شده است.

ضروری است در چنین شرایطی که اکثریت بزرگی از مخاطبان به سمت رسانه های دیجیتال متمایل شده اند، ما نیز به سمت دیجیتالی کردن جراید خود پیش برویم. روزنامه های سراسری پرتیراژ، هر روز، هر شماره ای که چاپ کنند به صورت پی دی اف و یا تکنیکهای دیگر آنرا به اشتراک می گذارند تا مخاطبان بیشتری در سرتاسر جهان به دست بیاورند. دوست نویسنده ای می گفت: کور از خدا دو چشم بینا می خواهد ولی نویسنده ها مخاطب می خواهند، آنهم از نوع فهیمش.

این ضرورت جذب مخاطب که به رونق مالی هم می انجامد، برای نشریات محلی ضروری تر به نظر می رسد. هر چند که معدودی از نشریات محلی برای راه اندازی رسانه دیجیتالی تابع نشریه خود تلاشهایی انجام داده اند ولی اصلا کافی نیست. جرایدی که فکر می کنند نشریه شان را مخاطب بر پیشخوان انتخاب نمی کند از راه دیجیتالی کردن نشریه خود اقدام کنند و مطمئن باشند که اگر حرفشان خواننده داشت، همان خواننده ها نشریات را بر روی پیشخوان نایاب می کنند.
رسانه های بومی و خصوصا مطبوعات هر استانی از آنجا که وظیفه پرسشگری و ایجاد مطالبه در شهر و دیار خود را بر عهده دارند، موظفند که نگاهی درست و بی حب و بغض به درون استانها بیاندازد. وقتی این نگاه درست و درمانگر باشد، باعث ایجاد نگاه درست در سطوح بالاتر مدیریتی شده و منجر به برنامه ریزی های مبتنی بر واقعیت خواهد شد؛ نفع بی ضرری است که همه استان از این نگاه به درون مطبوعات محلی می برد.

در جایی که هر تلفن همراه تبدیل به یک رسانه شده، خوب است که مطبوعات محلی با راه اندازی سایتهای مستقل صدای مطالبات به حقه مردم ایلام را – که سپر مقاوم تمام مردم ایران در جنگ تحمیلی بوده اند و در این راه زیرساختهای استانشان ساخته نشده –به گوش سیاستگذارن و تصمیم گیران برسانند. سعی کنیم تصویر درست و خوبی از استانمان معرفی کنیم. مثلا به جای تاکید بیش از اندازه بر روی سیلوهای خالی و کارخانه های ورشکسته شهرک صنعتی در ششدار، کارخانه های موفق و فعال را بیشتر رسانه ای کنیم. روی موفقیتها تبلیغ کنیم تا عده ای جرأت کار پیدا کنند؛ نه اینکه با نشان دادن ورشکستگی این باور را دامن بزنیم که جوانان فکر کنند که در ایلام هیچ کارخانه و شغلی جواب نمی دهد و با این کار به روحیه کار و فرهنگ کار ضربه وارد کنیم.

نشریه دیجیتالی بسیار به صرفه تر از کاغذ تمام می شود. هم از محیط زیست محافظت می کند و هم کیفیت را تا مرز اچ دی بالا می برد و مهم تر از همه اینکه در مدت کوتاهی، هم می شود نشریه را به دست مخاطبان بیشتری رساند و هم با تعداد مخاطبان بیشتر می شود برای سایت تبلیغات جذب کرد؛ چیزی که آرمان هر سردبیری و وظیفه هر صاحب امتیازی است!