به روایت تیتر:
کد خبر: 1299
منتشر شده در: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۶

هواپیمای تولید وطن یا آنتونف اوکراینی؟

پایگاه خبری تحلیلی ایلامی ها – در هرکجای جهان وقتی هواپیمایی سقوط می کند، ابتدا نام هواپیما و اسم خط هوایی گفته می شود. اما لابی پرقدرتی در جریان است که توانست تا ظهر جلو انتشار خبر درست درباره سقوط آنتونف یا همان ایران ۱۴۰ خودمان! را بگیرد.

پایگاه خبری تحلیلی ایلامی ها – در هرکجای جهان وقتی هواپیمایی سقوط می کند، ابتدا نام هواپیما و اسم خط هوایی گفته می شود. اما لابی پرقدرتی در جریان است که توانست تا ظهر جلو انتشار خبر درست درباره سقوط آنتونف یا همان ایران ۱۴۰ خودمان! را بگیرد.

 حامد سعیدی عضو هیات مدیره اتحادیه صنایع هوافضای ایران در یادداشت روزنامه شرق نوشت: پس از شنیدن خبر سقوط هواپیمای «ایران ۱۴۰»، از همان ساعت های اول در محل حضور یافتم تا از نزدیک در جریان ماجرا باشم.

البته برای تهیه گزارش فنی ابتدا باید جعبه های سیاه هواپیما به هواپیماسازی اصفهان رفته و پس از بازشدن فایل ها، مکالمات، دما، فشار، ارتفاع و… بررسی شود. در این حالت، خیلی علمی می توان به علت سانحه پی برد، با این همه باید تاکید کرد این حادثه برای هیچ یک از صاحبان فناوری هوایی یا خلبان ها غیرقابل پیش بینی نبوده است. نکته جالب ماجرا این است که پس از سقوط هواپیما، تا حوالی ظهر، نامی از هواپیما و خط هوایی برده نشد. در هرکجای جهان وقتی هواپیمایی سقوط می کند، ابتدا نام هواپیما و اسم خط هوایی گفته می شود. یک لابی پرقدرتی در جریان است که توانست تا ظهر جلو انتشار خبر درست درباره سانحه ای که درون شهر تهران به وقوع پیوست را بگیرد و از اسم هواپیما و خط هوایی سخنی به میان نیاید تا سر فرصت تصمیم بگیرد که چه بگوید و خبر چگونه باید منتشر شود. این لابی همان لابی ای است که ۱۵سال است در مقابل عیب این هواپیما مقاومت می کند. علاوه بر این هواپیمایی که سقوط کرد، «ایران۱۴۰» نام دارد که در شرکت هواپیماسازی ایران «هسا» تولید می شود، اما پس از سقوط، آن را «آنتونوف» اوکراینی معرفی کردند. در زمان گرفتن لوح تقدیر و جایزه، همه چیز ملی است و محصول خودکفایی، اما به محض وقوع حادثه این نام به «آنتونوف» تغییر می کند. پس از بستن قرارداد با اوکراین، تحمیل هایی از جانب این کشور به ایران صورت گرفت، از جمله اینکه موتور این هواپیما موتور هلیکوپتر است که باعث می شود هواپیما توان کافی برای پرواز نداشته باشد. طبق قوانین جهانی، همه هواپیماهای مسافربری جهان باید دست کم دو موتور داشته باشند، علاوه بر این، موتور هواپیما باید به قدری قدرتمند باشد که در صورت ازکارافتادن یک موتور، موتور باقیمانده بتواند هواپیما را به سلامت به زمین بنشاند. اما از آنجایی که موتور این هواپیما توان کافی نداشت، پس از وقوع نقص فنی در این هواپیما، موتور دوم نتوانست آن را سالم به زمین بنشاند. نکته بسیار مهم دیگر آن است که این هواپیما برای وضعیت آب و هوای سرد اوکراین طراحی شده و تاب تحمل هوای گرم تهران را ندارد. به گفته کارشناسان، این هواپیما حتی اگر به سلامت فرودگاه تهران را ترک می کرد، حوالی ظهر که هوا گرم است، به طبس (که در منطقه گرمسیری است) می رسید و به احتمال بسیار در آنجا دچار مشکل می شد. علاوه بر این، هواپیمای یادشده برای ۳۰ مسافر طراحی شده بود.

اما از آنجا که پرواز با این تعداد مسافر به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست، سازندگان، تعداد صندلی ها را به ۵۰ صندلی افزایش دادند که با توجه به ضعف موتور هواپیما، ضریب خطر را افزایش داده است. گذشته از این، هواپیمای «ایران ۱۴۰» برای مسیرهای کوتاه مانند تهران- اصفهان مناسب است نه مسیرهای طولانی مانند تهران- تبریز یا تهران- طبس. جمیع این عوامل باعث شده که این هواپیما به یک تابوت پرنده تبدیل شود. با توجه به همین مشکلات بود که بسیاری از کارشناسان نسبت به تولید این هواپیما در داخل کشور، ابراز نگرانی کردند اما وقتی سخنانشان شنیده نشد، پیشنهاد کردند لااقل تا مدتی از هواپیمای یادشده، به عنوان هواپیمای باری استفاده کنند و اگر این هواپیما توانست کارآیی و ایمنی خود را در پروازها به شکل عملی اثبات کند، آن گاه آن را وارد خطوط هواپیمایی مسافربری کنند.

 منبع: شرق

Share on FacebookShare on LinkedInPin on PinterestDigg thisShare on StumbleUponFlattr the authorEmail this to someoneShare on RedditShare on TumblrBuffer this pageShare on Google+Tweet about this on Twitter